Der var intet svar på, hvad de reelle driftsomkostninger for færgen vil være: Kajplads, besætning 3 mand, men i virkeligheden er det vel nærmere 6/7 plus kioskpersonale, brændstofforbrug pr.tur.
Hvad vil en tur med færgen koste og hvor mange passagerer skal der i gennemsnit med, før det kan ”løbe rundt”?? Hvorfor skal færgen rumme 300 passagerer? Var den gamle båd ikke rigelig stor?
Hvad skal turister foretage sig når de lander i Sælvig? Svaret var: at hvis der kommer turister, vil der nok også være en privat entreprenør, der vil komme med et tilbud!!
De, der har bil, vil nok benytte sig af tilbud på ”Isabella”. Færgen skal kun skal sejle i 3/4 dele af året det første halvandet år. Det vil få pendlere til at fravælge færgen, for slet ikke at tale om elever på uddannelser. I øvrigt har ”Isabella” ikke affødt nogen tilflytning til øen.
Infrastrukturen på øen er faktisk ikke eksisterende. Man kunne måske vende blikket mod Odder el. Vordingborg kommune (jeg kommer fra) og lære noget om ”flex trafik”, der virkelig er fleksibel og ikke kender noget til ”knudepunkter”. En ordentlig infrastruktur må være det første skridt til at få folk til at flytte til øen.
I ønskes held og lykke med prestigeprojektet, der forhåbentlig ikke kommer til at gå ud over velfærden på øen
Bernd Leibrandt, Langemark